Kalender

Nationaal Symfonisch Orkest Oekraïne

event_

24/10/2022 | 20:00

Volodymyr Sirenko, dirigent

Liza Ferschtman, viool

Ivan Karizna, cello

 

Borys Ljatosjynsky: Grazhyna, symfonische ballade, op.58

Johannes Brahms: Dubbelconcerto voor viool en cello in a, op. 102

Jean Sibelius: Symfonie nr. 2 in D, op. 43

 

Oekraïne stuurt zijn muzikale trots, het Nationaal Symfonisch Orkest Oekraïne op tournee doorheen West-Europa. Landen als Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk en Nederland verwelkomen dit orkest met open armen. Wij mogen niet achterblijven. Mede daarom is Cofena verheugd dit orkest met zijn vele getalenteerde musici op de affiche te kunnen zetten. Het programma bevat ook werk van een bij ons quasi onbekende Oekraïense componist waardoor de muzikale nieuwsgierigheid extra geprikkeld en de culturele verrijking nog groter wordt. Ook het zelden live uitgevoerde Dubbelconcerto voor viool, cello en orkest, het laatste symfonisch werk van Johannes Brahms, wekt speciale aandacht op: niet één maar twee aan elkaar gewaagde virtuozen zijn vereist om de technisch veeleisende solopartijen tot een goed einde te brengen. Dit verklaart meteen waarom dit prachtige werk (te) weinig wordt geprogrammeerd. Als hoofdmoot krijgen we de schitterende, meest populaire Tweede Symfonie van Jean Sibelius. Ten tijde van de creatie in 1902 waren er Russische sancties tegen de Finse taal en cultuur. Het publiek meende in de grandioze finale van de symfonie zijn strijd om onafhankelijkheid te horen en noemde het werk Symfonie van de onafhankelijkheid. Toeval dat het orkest dit werk uitkiest voor zijn tournee?  


Volodymyr Sirenko dirigent

Volodymyr Sirenko, dirigent

De Oekraïense dirigent Volodymyr Sirenko was in 1990 finalist van de Internationale wedstrijd voor dirigenten in Praag. In 1999 werd hij artistiek directeur en chef-dirigent van het Nationaal Symfonisch Orkest van Oekraïne. Hij werkte met gerenommeerde internationale orkesten zoals het Filharmonisch Orkest van Moskou, Filharmonisch Orkest van Sint-Petersburg, Sinfonia Warsovia, Jerusalem Symfonisch Orkest en het Royal Philharmonic Orchestra. Hij was te gast in het Concertgebouw Amsterdam, Brucknerhaus Linz, Barbica Hall London, Théâtre des Champs-Elysées, Seoul Art Center en de grote zalen van het Tsjaikovski-Conservatorium Moskou en de Filharmonie Sint-Petersburg.

LIZA FERSCHTMAN, viool

Violiste Liza Ferschtman wordt beschouwd als een van de meest interessante muzikale persoonlijkheden van deze tijd. Met haar gepassioneerde spel en grote podiumuitstraling weet zij het publiek te raken. Het ontvangen van de Nederlandse Muziekprijs in 2006, de hoogste onderscheiding voor Nederlandse musici,onderstreepte haar rol in het muziekleven binnen de landsgrenzen en ver daarbuiten. In de afgelopen seizoenen trad zij op met orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Amsterdam Sinfonietta, Residentie Orkest, Nederlands Philharmonisch Orkest, en het Radio Filharmonisch Orkest. Qua internationale orkesten werkte zij samen met Bremen Philharmonik er, Bergen Philharmonic, BBC National Orchestra of W ales, BBC Scottish, London Philharmonic, Ulster Orchestra, Orchestre National de Belgique, Brussels Philharmonic, Dal las Symphon y Orchestra, Boston Philharmonic, Yomiuri Nippon Orchestra en het Budapest Festival Orkest.

Dirigenten waarmee zij in de laatste jaren gewerkt heeft zijn onder andere Jaap van Zweden, Lev Markiz, Jun Maerkl, Frans Bruggen, Neeme Jarvi, Otto Tau sk, Karl Heins Steffens, Stefan Blunier, Zdenek Macal, Dmitry Sitkovetsky, Thomas Sondergard , Stephan Deneve, en Ivan Fischer.

Met het Budapest Festival Orkest en Ivan Fischer maakte zij haar debuut in Budapest, Montreal en de Avery Fischer Hall in New York, een concert dat door de New York Times als “niets minder dan een openbaring” werd omschreven . De krant roemde verder Liza's doordringende intensiteit, puurheid en de grote schoonheid van haar spel.

Als gepassioneerd kamermusicus speelt Liza met musici als Elisabeth Leonskaja, Jonathan Biss, Alisa Weilerstein, Christian Poltera, Julius Drake, Nobuko Imai, Lars Anders Tomter, Marie Luise Neunecker, Sharon Kam, Enrico Pace en vele anderen. Zij is een graag geziene gast op festivals en podia door de hele wereld. Sinds 2007 is Liza artistiek leider van het Delft Chamber Music Festival, een festival met een grote internationale reputatie, dat elke zomer een spannende, sterk thematische programmering met musici van internationale allure brengt.

CD opnames voor het label Challenge bevatten duo's van Kodaly, Ravel en Schulhoff met haar vader, cellist Dmitri Ferschtman, werken van Beethoven en Schubert met Inon Barnatan, en de vioolconcerten van Beethoven en Dvorak . Alsook de Serenade van L. Bernstein met het Gelders Orkest , welke in januari 2018 ter ere van Bernsteins 100e geboortejaar verscheen en die door zowel de nationale als internationale pers zeer goed ontvangen werd.

Geboren als dochter van bekende Russische musici kreeg Liza Ferschtman haar eerste vioollessen op haar vijfde van Philip Hirschhorn. Haar belangrijkste leraren waren verder Herman Krebbers, Ida Kavafian aan het gerenommeerde Curtis Institute of Music in Philadelphia en David Takeno in Londen.

In de komende seizoenen is Liza onder meer te gast bij orkesten als het Radio Filharmonisch Orkest, Residentie Orkest, l Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi , Kammerakademie

Potsdam, Symfonieorkest van Vlaanderen en Orchestre de Liege. Tevens gaat zij op tournee met het Royal Liverpool Orchestra olv Vasily Petrenko.


Www.lizaferschtman.com

www.delftmusicfestival.nl

www.facebook.com/ferschtman